راهنمای خرید ماسک تنفسی

راهنمای خرید ماسک تنفسی

در پی شیوع بیماری کرونا استفاده از ماسک رایج شده است. اما سوال این است که آیا ماسک های تنفسی می توانند به کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا (COVID-19) کمک کنند؟ پاسخ این سوال مثبت است. چرا که هنگام صحبت کردن ، سرفه یا عطسه  ماسک‌ها می توانند از گسترش این بیماری جلوگیری نمایند. همچنین همراه با سایر اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، شستشوی مکرر دست ها و رعایت فاصله، سبب کاهش سرعت شیوع ویروس می گردند.

فرصت را از دست ندهید: مشاهده تخفیفهای جذاب و بی نظیر

انواع  ماسک تنفسی

امروزه تنوع ماسک در بازار بسیار زیاد است. علاوه بر ماسکهایی که قبل از شیوع کرونا رایج بوده(نظیر ماسک های جراحی)، ماسکهای جدیدی مانند ماسک سه بعدی وارد بازار شده اند. در زیر به معرفی رایجترین ماسک ها می پردازیم.

ماسک های جراحی

تا قبل از همه گیری COVID-19، این ماسک ها بیشتر توسط جراحان استفاده می شد. با این حال، در حال حاضر یکی از بهترین ماسک ها برای مقابله با ویروس کرونا هستند. ماسکهای جراحی یا پزشکی، ماسک های یکبار مصرف هستند. هدف آنها محافظت از کاربر در برابر تماس با قطرات و ذراتی است که ممکن است حاوی میکروب باشند. ماسک پزشکی،  ذرات بزرگ موجود در هوا را فیلتر می کند.

انواع ماسکهای تنفسی موجود در بازار

همراه با توضیحات و قیمت روز

ماسک های N95

این ماسک ها با توجه به نوع ساختارشان عملکرد بهتری نسبت به ماسک جراحی یا ماسک پارچه ای  دارند زیرا هنگام تنفس، 95 درصد ذرات کوچک و بزرگ معلق را فیلتر می کنند. همانند ماسک های جراحی، ماسک های N95 نیز یکبار مصرف هستند.

ماسک های KN95

این ماسکها ساخت کشور چین است. عملکرد آنها مانند N95 می باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که موارد تقلبی در بازار زیاد است. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها CDC،  نشان می دهد که  60 درصد این ماسکها در آمریکا تقلبی هستند.

ماسک های پارچه ای

ماسک های پارچه ای را می توان از پارچه های مختلف تهیه کرد و انواع مختلفی از ماسک های پارچه ای موجود است. هنگام انتخاب این نوع ماسک ها باید به نکات زیر توجه کرد:

  • باید چند لایه و قابل تنفس باشند
  • هنگامی که ماسک را جلوی نور می گیرید نباید نوری از آن رد شود
  • شامل یک سیم نگهدارنده روی بینی باشد

بهترین نوع ماسک پارچه ای، ماسکی است که از مواد زیر درست شده باشد

  • لایه داخلی  از مواد جاذب مانند پنبه.
  • لایه میانی از مواد غیر جاذب مانند پلی پروپیلن.
  • لایه بیرونی از مواد غیر جاذب ، مانند پلی استر یا ترکیبی از آن.

در صورت خرید ماسک پارچه ای از فروشگاه، مطمئن شوید که استانداردهای لازم را دارد.

ماسک پارچه ای
خرید از داروخانه آنلاین
مشاهده و خرید انواع ماسک از داروخانه آنلاین
کد تخفیف: dardimgte

ماسک های سه بعدی

ماسکهای سه بعدی از سه بعد یا ضلع تشکیل شده اند که  هر بعد آن بخشی از صورت را می پوشاند. ساختار سه بعدی این ماسک ها سبب می شود تا مه زدگی عینک کاهش یابد. این ماسک ها دارای چندین لایه محافظتی هستند. شکل منحصر به فرد  این  ماسکها به گونه ای است که بهتر روی صورت قرار می گیرند  و  همانند ماسک های N95 فاصله ای بین دهان و ماسک وجود دارد. این فضای ایجاد شده  سبب می شود تا فرد راحتتر نفس بکشد و بهتر صحبت کند.

ماسک سه بعدی
خرید ماسک از داروکده
مشاهده و خرید انواع ماسک از داروکده

نکات مهم در مورد استفاده از ماسک

1- قبل از استفاده از ماسک، حتماً دستان خود را بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

2- سعی کنید از ماسکی استفاده نمایید که مناسب صورتتان باشد و مجبور نشوید مرتب برای تنظیم ماسک روی صورت، به آن دست بزنید.

3- بینی و دهان تا زیر چانه پوشیده شود.

4- ماسک باید طرفین صورت را کامل بپوشاند و شکافی نداشته باشد.

5- از ماسکهای سیم دار استفاده شود. این سیم یک نوار فلزی است که در بالای ماسک قرار دارد و از نشت هوا از بالای ماسک جلوگیری می کند.

6- عدم استفاده از ماسک هایی که دریچه بازدم دارند.

7- اگر از ماسک های یکبار مصرف استفاده می کنید، پس از یکبار پوشیدن آن را دور بیندازید. همیشه و بعد از دست زدن یا لمس ماسک استفاده شده، دستان خود را بشویید.

8- در مورد ماسک های چندبار مصرف، آنها را با استفاده از ماشین لباسشویی، صابون یا مواد شوینده و ترجیحا آب گرم (حداقل 60 درجه سانتیگراد/140 درجه فارنهایت) حداقل یک بار در روز بشویید.

9- اگر امکان شستن ماسک با آب داغ وجود ندارد، آن را با صابون یا مواد شوینده و آب بشویید و سپس ماسک را به مدت 1 دقیقه بجوشانید.

استفاده از ماسک سطح دی اکسید کربن (CO2) را در هوایی که تنفس می کنید بالا نمی برد. مولکولهای CO2 آنقدر کوچک هستند که به راحتی از لایه های ماسک عبور می کنند. در مقابل ، قطرات تنفسی حامل ویروس عامل COVID-19 بسیار بزرگتر از CO2 هستند، بنابراین نمی توانند به راحتی از ماسک استاندارد و به درستی پوشیده شده عبور کنند.

انتخاب ماسک برای کودکان

  • ماسکی را تهیه کنید که برای کودکان ساخته شده است تا از تناسب مناسب اطمینان حاصل نمایید.
  • مطمئن شوید که ماسک به خوبی روی بینی و دهان و زیر چانه قرار گرفته است و هیچ شکافی در طرفین وجود ندارد.
  • برای  کودکان زیر 2 سال استفاده نشود.
ماسک کودک
درمان کالا
مشاهده و خرید انواع ماسک از درمان کالا

در چه مناطقی  باید ماسک استفاده شود؟

در مناطقی که ویروس شیوع دارد، هنگام حضور در محیط های شلوغ ، جایی که نمی توانید حداقل 1 متر از دیگران فاصله داشته باشید، و در اتاق هایی با تهویه ضعیف حتما باید از ماسک استفاده شود. همیشه تعیین کیفیت تهویه یک مکان آسان نیست، بنابراین اگر شک دارید، استفاده از ماسک ایمن تر است.

برای محیط‍‌‌‎ ‍‍‎‌‏‌های عمومی داخلی مانند مراکز خرید، اماکن مذهبی، رستورانها، مدارس و وسایل نقلیه عمومی، باید از ماسک استفاده کرد.

اگر بازدیدکننده ای به خانه شما می آید که از اعضای خانواده نیست و اگر نمی توانید فاصله فیزیکی خود را حفظ کنید یا تهویه مناسب وجود ندارد از ماسک استفاده کنید.

کلام آخر

همانطور که ذکر شد ماسک های تنفسی در انواع مختلفی تولید می شوند. بهتر است از مراکز معتبر مانند داروخانه ها ماسک تهیه نمود. پس از انتخاب ماسک مناسب، نحوه استفاده کردن آن خیلی مهم است. توجه به پروتکل های بهداشتی هنگام استفاده از ماسک لازم است. در غیر این صورت بهترین ماسک هم قادر به محافظت از شما نمی باشد. نکته دیگر اینکه، هنگام استفاده از ماسک هم تا حد ممکن باید فاصله فیزیکی خود را از دیگران حفظ کنید. استفاده از ماسک به این معنا نیست که می توان با مردم تماس نزدیک داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

خرید از داروخانه آنلاین
تخفیفان

تخفیفان اولین، معتبرترین و محبوب‌ترین بستر تخفیف و خرید گروهی

لوازم آرایشی و بهداشتی

فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی اصل

تا 70 درصد تخفیف

مکتب خونه

مکتب‌خونه، آموزش مجازی با کیفیت

مطالب جدید