راهنمای خرید کنسول بازی

راهنمای خرید کنسول بازی

دنیای بازی ها همیشه در حال تحول است. با وجود تنوع روزافزون سیستم های بازی، انتخاب “بهترین کنسول بازی” به سادگی امکان پذیر نیست. هر سیستم دارای ویژگی های خاص خودش است. تشخیص اینکه کدام ویژگی برای شما مهمتر است، انتخاب بهترین کنسول بازی را برای شما آسان خواهد کرد.

بازی ها را می توان هم از طریق کامپیوتر و لپ تاپ و هم بوسیله کنسول اجرا کرد. البته اجرا از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ نیازمند سیستمی قدرتمند می باشد. کنسول جایگزین مناسبی برای آنها است. زیرا دیگر نگران مشکلات سازگاری پردازنده، کارت گرافیکی، مقدار رم  و موارد دیگر نیستید.

 زمانیکه یک بازی را برای کنسول خریداری می کنید، تمام کاری که باید انجام دهید اجرای آن است. در مورد اینکه آیا سخت افزار موجود در دستگاه شما با بازی سازگار باشد یا خیر، نیاز نیست نگران باشید. زیرا سخت افزار کنسول مناسب برای بازی ساخته شده است.

اما اگر مدل کامپیوتر شما قدیمی باشد نیاز به تعویض یا ارتقاء سخت افزار های مناسب برای بازی می باشید که هزینه این کار به مراتب از خرید یک کنسول بیشتر است.

فرصت را از دست ندهید: مشاهده تخفیفهای جذاب و بی نظیر

در طول دو دهه گذشته، مهمترین شرکت های مطرح در زمینه بازی های ویدئویی، سونی مایکروسافت و نینتندو می باشند. در زیر کنسول های هریک از این شرکت ها مورد بررسی قرار گرفته است.

سونی

PlayStation 1

این شرکت کنسول پلی استیشن را اولین بار در سال 1994 معرفی کرد. این کنسول بازی که به نام PS One نیز شناخته می شود 32 بیتی بود.

Sony-PSone

PlayStation 2

در سال 2000 سونی PlayStation 2 (PS2) را معرفی کرد. PS2 توانایی بازی از طریق اینترنت را فراهم کرد.  ضمن اینکه 64 بیتی هم بود.

PS2

PlayStation 3

کنسول بعدی، پلی استیشن 3 در سال 2006 تولید شد. PS3 اولین پلی اسیتشنی بود که از خروجی HDMI و 1080p پشتیبانی می کرد و اتصال Wi-Fi را معرفی نمود.

ps3

PlayStation 4

در سال 2013 سونی پلی استیشن 4 (PS4) را منتشر کرد، یک کنسولی که  برای رقابت با Xbox One طراحی شده بود. دراین کنسول برای اولین بار از پردازنده مرکزی(همانند رایانه های شخصی) استفاده شده است. این پردازنده شامل یک پردازنده 8 هسته ای AMD x86-64 Jaguar با فرکانس 1.6 گیگاهرتز همراه با 8 گیگابایت حافظه GDDR5 می باشد، که با پردازنده گرافیکی AMD Radeon GPU همراه شده است.

PlayStation 4 Slim

سونی یک مدل از پلی استیشن 4 را بصورت کوچکتر و سبکتر بنام PS4 slim در سال 2016 ارائه کرد. مدل Slim نسبت به مدل  PS4 دارای عملکرد بهتری می باشد. در نسخه های جدیدتر آن 5GHz Wi-Fi و بلوتوث 4 اضافه شده و از USB 3.1 پشتیبانی می شود.

PS4 SLIM

PlayStation 4 Pro

PS4 Pro نیز درسال 2016 معرفی شد. این یک نسخه به روز شده از پلی استیشن 4 با سخت افزار بهبود یافته، از جمله پردازنده گرافیکی ارتقا یافته می باشد. پردازشگر گرافیکی PS4 Pro از پلی‌استیشن PS4، حدودا دو برابر قوی‌تر است. همچنین از قابلیت های بازی 4K پشتیبانی می کند. اگرچه PS4 Pro قادر به پخش ویدئوی 4K از منابع آنلاین است، اما از Blu-ray Ultra HD پشتیبانی نمی کند.

PS4 PRO

PlayStation VR

سونی با انتشار PlayStation VR (PS VR) در اکتبر 2016 وارد بازار در حال گسترش واقعیت مجازی (VR) شد. سیستم PS VR شامل یک PS4 و همچنین یک هدست و کنترلرهای واقعیت مجازی می باشد. در واقع از یک نمایشگر 5.7 اینچی  OLED با وضوح  1080*1920 بهره می برد. علاوه بر این، دو مجموعه تصویر تولید می کند، یکی در تلویزیون قابل مشاهده است و دیگری برای هدست ، و دارای فناوری صوتی سه بعدی است تا از همه زوایا شنیده شود.

PSVR

PlayStation 5

پلی استیشن 5 در سال 2020 معرفی شد. این پلی استیشن دارای یک رابط کاربری کاملاً تغییر یافته است. با اکثر بازی های PlayStation 4 و PlayStation VR سازگاری دارد و قادر به پشتیبانی از Blu-ray و Ultra HD Blu-ray است.

 پردازنده آن 8 هسته ­ای AMD Zen 2 می باشد. گرافیک پلی استیشن ۵ بسیار بهتر از قابلیت های گرافیکی پلی استیشن ۴ است. اگرچه هر دو تراشه های AMD Radeon دارند، اما تراشه های پلی استیشن ۵ بسیار قدرتمند ظاهر شدند بطوریکه تقریباً هشت برابر قدرتمندتر از PS4 و دو و نیم برابر قدرتمندتر از PS4 Pro می باشند.

پلی استیشن ۵ جدید همراه با یک ویژگی صوتی سه بعدی است که توسط موتور تمپست (Tempest) سونی پشتیبانی می شود. با استفاده از موتور تمپست، هر صدای کوچکی در بازی تحریک و تقویت خواهد شد. این ویژگی به کاربر این احساس  را منتقل می کند که در داخل بازی حضور دارد نه اینکه صرفا آن را بازی کند.

playstation-5

همانطور که مشاهده کردید، پلی استیشن 5  واقعا بهتر از پلی استیشن 4 ظاهر شده است هرچند قیمت آن نیز بیشتر است. اما اینکه آیا هزینه کردن برای نسخه 5 ارزش آن را دارد به طرز نگرش شما بر می گردد. اگر بخواهید بعنوان یک سرمایه گذاری کوچک اینطور به قضیه نگاه  کنید که ساعتهای شادی را برای شما فراهم می کند، بنظر ارزش خرید داشته باشد.

انواع کنسول های خانگی

همراه با مشخصات کامل و قیمت روز

مایکروسافت

Xbox

اولین ورود مایکروسافت به دنیای کنسول بازی سال  2001 بود که Xbox را در آمریکا معرفی کرد. Xbox Live، یا شبکه بازی آنلاین Xbox، در سال 2002 آغاز به کار کرد و به بازیکنان اجازه داد از طریق اینترنت با یکدیگر به رقابت بپردازند.

Xbox

Xbox 360

کنسول دوم مایکروسافت، ایکس باکس 360، در سال 2005 عرضه شد و به عنوان بخشی از کنسول های نسل هفتم بازی های ویدیویی، با پلی استیشن 3 سونی و Wii نینتندو رقابت کرد. مایکروسافت همچنین Kinect را منتشر کرد، یک سیستم کنترل حرکتی برای Xbox 360 که از یک حسگر پیشرفته استفاده می کند.

Xbox 360

Xbox 360 S

 Xbox 360 S (به طور معمول “Slim” در نظر گرفته می شود)، در سال 2010 معرفی شد، دارای همان سخت افزار اصلی است اما به شکل باریکتر با یک هارد دیسک 250 گیگابایتی کوچکتر، طراحی شده است.

Xbox 360 S

Xbox 360 E

آخرین نسخه Xbox 360 توسط مایکروسافت در 10 ژوئن 2013 منتشر شد. Xbox 360 E نسبت به مدل S کمی کوچکتر و سبک تر است و برای بازیکنانی ساخته شده که تمایلی برای صرف هزینه برای Xbox One آینده ندارند.

Xbox 360 E

Xbox One

کنسول سوم ، ایکس باکس وان ، در نوامبر 2013 منتشر شد. به عنوان بخشی از کنسول های نسل هشتم بازی های ویدیویی با پلی استیشن 4 سونی و نینتندو  Wii U  به رقابت پرداخت.

Xbox One S

در سال 2016 ، مایکروسافت Xbox One S را معرفی کرد. تفاوت عمده Xbox One و Xbox One S در طراحی و همچنین قابلیت پخش UHD Blu-Ray است. از دیگر تفاوت ها می توان به قابلیت بازی با رزولوشن 4K (60FPS) اشاره کرد، Xbox One S همچنین دارای پورت HDMI 2.0 و پردازنده گرافیکی بهتر است.

مدل دیگری هم بنام Xbox One S ALL DIGITAL تولید شده که فاقد دیسک درایو می باشد. اگر قصد ندارید بازی ها را بصورت دیسکی تهیه کنید این مدل گزینه مناسبی است.

Xbox One S

Xbox One X

در سال E3 2017، مایکروسافت از Xbox One X رونمایی کرد، مدل پیشرفته ای با سخت افزار قویتر که برای سهولت انجام بازیها با وضوح 4K طراحی شده است. حافظه و فضای ذخیره سازی (HDD) آن بیشتر از مدل One S است. مانند نسخه S از قابلیت پخش UHD Blu-Ray پشتیبانی می کند. این کنسول در زمان انتشار قدرتمندترین کنسول جهان بود.

Xbox One X

Xbox Series X و Xbox Series S

نسل چهارم ایکس باکس سری X همزمان با سری S در اواخر سال 2020 منتشر شد. اگر به سخت افزار نگاه کنید، سری X مشابه یک کامپیوتر مخصوص بازی می باشد. آنچه بین  X  و S برجسته است، اندازه و همچنین طراحی کلی آن است.

جدیدترین کنسول Xbox ، سری X ، بزرگتر از سری S است، سری X فقط با رنگ مشکی عرضه می شود، در حالی که سری S با رنگ سفید ارائه می شود. تمام بازی های طراحی شده برای ایکس باکس وان، در هر دو سیستم ایکس باکس سری S  و X قابل پخش هستند. سری X از خروجی تصویر تا 8K پشتیبانی می کند.

درایو های داخلی هردو سری S و X از نوع SSD می باشد. اما میزان حافظه آنها فرق می کند. سری X دارای  16GB GDDR6 حافظه رم و یک ترابایت حافظه هارد می باشد و سری S از 10 GB GDDR6 حافظه رم و 500 گیگابایت حافظه هارد بهره می برد.

در ضمن سری X از درایو بلوری 4K UHD پشتیبانی می کند در حالیکه سری S فاقد درایو نوری است.

Xbox Series X و Xbox Series S

مشاهده قیمت روز انواع کنسول بازی در فروشگاه خاص باکس

برای خرید کنسول و محصولات دیگر می توانید از  کد تخفیف زیر استفاده نمایید.

کد تخفیف: AM163955

Nintendo

شرکت نینتندو یکی از قدیمی ترین شرکتها در زمینه تولید کنسول بازی می باشد. این شرکت ژاپنی از سال 1977 شروع  به تولید بازی های ویدئویی نمود. از آن زمان  تا کنون کنسول های زیادی تولید کرده که می توان از گیم بوی(Game Boy)، فمیکام(Famicom)، سوپر نینتندو(Super Nintendo)، نینتندو 64(Nintendo 64)، گیم کیوب(GameCube)، وی(Wii)، وی یو(Wii U) و نهایتا جدیدترین آنها نینتندو سویئچ(Nintendo Switch) اشاره کرد.

Nintendo Switch

نینتندو سویئچ در سال 2017 وارد بازار شد. این کنسول بازی ویدئویی ترکیبی است، یعنی می توان هم مانند یک کنسول معمولی به تلویزیون وصل نمود و یا بصورت تبلت از آن استفاده کرد و در نهایت بصورت دستی بازی نمود. دسته های جوی کان آن انعطاف پذیری کامل بازی را به شما می دهند.

این کنسول 32 گیگابایت حافظه دارد و از حافظه جانبی پشتیبانی می کند. پردازشگر گرافیکی آن از شرکت انویدیا است. اندازه صفحه نمایش 6.2 اینچ و دقت آن   1280 x 720 می باشد. خروجی تصویر ویدیو در حالت اتصال به تلویزیون 1080p و روی خود کنسول 720p است. دارای سنسورهای نوری، شتاب سنج و ژیروسکوب می باشد.

Nintendo Switch

Nintendo Switch Lite

کنسول سوئیچ لایت اندازه کوچکتری نسبت به مدل سوئیچ دارد بطوریکه صفحه نمایش آن  5.5 اینچ می باشد. در واقع می توان از آن بعنوان کنسول دستی (پرتابل) نام برد. این مدل هم مانند سوئیچ از حافظه 32 گیگابایتی با پشتیبانی از حافظه جانبی  و پردازشگر انویدیا برخوردار است. فاقد سنسور نوری می باشد و فقط شتاب سنج و ژیروسکوب دارد. این مدل فاقد دسته های جدا شونده جوی کان می باشد.

Nintendo Switch Lite

کنسول بازی دستی(پرتابل)

کنسول بازی دستی یک کنسول بازی ویدئویی کوچک قابل حمل می باشد. از کنسول های خانگی کوچکتر هستند و صفحه نمایش، بلندگوها و کنترل ها همه در یک واحد هستند، در نتیجه به افراد امکان می دهد تا براحتی آنها را حمل کنند و در هر زمان و مکانی که خواستند از آنها استفاده کنند. از سالهای دور، قبل از اینکه کنسولها خانگی معرفی شوند، شرکتها مختلفی به تولید آن پرداختند از جمله می توان به مدل گیم بوی(Game Boy) از نینتندو اشاره نمود.

مدلها قدیمی محدودیت های خاص خود را داشتند در حالی که  کنسول های دستی مدرن از چنین محدودیت هایی رنج نمی برند. گجت های امروزی از بازی هایی با گرافیک زیبا پشتیبانی می کنند و به لطف دوام زیاد باتری، می توان ساعت های بیشتری بازی کرد.

غیر از شرکت نینتندو شرکتهای دیگری نیز در زمینه تولید کنسولهای دستی فعالیت دارند. پلی استیشن ویتا سونی،  Evercade از شرکت Blaze Entertainment انگلیس  و یا GPD XD Plus که اندرویدی است از دیگر کنسولهای دستی می باشند. البته شرکت های زیادی به تولید این نوع کنسول ها پرداختند که چند تا از معروفترین ها در بالا ذکر شده است.

GPD XD Plus

GPD XD Plus

انواع کنسول های پرتابل

همراه با مشخصات کامل و قیمت روز

در این مقاله به معرفی معروفترین کنسول های بازی موجود در بازار پرداختیم و ضمن معرفی مختصری از تاریخچه آنها، جدیدترین کنسول های هر برند را مورد بررسی قرار دادیم. اگر فردی می باشید که زیاد اهل بازی هستید و دوست دارید همیشه کنسول بازی مانند گوشی همراه شما باشد، بهتر است به سراغ کنسولهای پرتابل بروید که بهترین آنها نینتندو سوئیچ لایت می باشد. در بحث کنسول های خانگی با توجه به توضیحاتی که در مورد هریک داده شده و نسبت به هزینه ای که می کنید، می توانید یکی را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

خرید از داروخانه آنلاین
تخفیفان

تخفیفان اولین، معتبرترین و محبوب‌ترین بستر تخفیف و خرید گروهی

لوازم آرایشی و بهداشتی

فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی اصل

تا 70 درصد تخفیف

مکتب خونه

مکتب‌خونه، آموزش مجازی با کیفیت

مطالب جدید